5 manieren om je voor te bereiden op Amazon Prime Day en andere grote verkoopdagen!
We naderen de Amazon Prime Day van deze zomer! Voor partijen die verkopen op Amazon is Prime Day een belangrijke periode. Vorig jaar werd het evenement gehouden op 12 en 13 juli. Uit de lekken en voorspellingen die online rondgaan, lijkt het erop dat het populaire evenement opnieuw in dezelfde week in juli zal plaatsvinden, maar dan op de 11e en 12e.
De omzet van Amazon Prime Day werd vorig jaar in de VS geschat op 12 miljard dollar, volgens Adobe’s Digital Economy Index. Daarnaast werd gemeld dat er in 2021 wereldwijd 250 miljoen artikelen werden verkocht, wat groeide naar 300 miljoen verkochte artikelen in 2022. Denken we dat de Prime Day van dit jaar deze cijfers zal overtreffen? Alle tekenen wijzen op “Ja”!
Als je goed voorbereid bent op grote verkoopevenementen zoals Prime Day, Black Friday en Cyber Monday op Amazon, kun je je omzet maximaliseren en nieuwe klanten vinden. Daarom hebben we een lijst samengesteld die verkopers kunnen raadplegen terwijl ze zich voorbereiden!
1) Wees je bewust van deadlines voor inzendingen
Op dit moment zien we voor Amazon Prime Day 2023 alleen deadlines aangekondigd voor de VS en Canada:
- 28 april: dien je Prime Lightning, Best Deals en coupons in
- 15 juni: FBA Inventaris deadline. Zorg ervoor dat je producten op deze datum zijn aangekomen bij de verwerkingscentra van Amazon.
- Je moet je populairste producten optimaliseren en producten die niet op voorraad zijn of slecht verkopen verwijderen.
Voor verkopers in de EU: houd Seller Central in de gaten voor aankondigingen van deadlines. We zullen hier en op Linkedin updates plaatsen (volg ons voor meer nieuws).
2) Gebruik coupons
Coupons zijn een geweldige manier om een tijdelijke aanbieding te markeren en de aandacht van het winkelend publiek te trekken.
Het is ook mogelijk om een campagne voor Sponsored Products te maken voor uw afgeprijsde product. Dit kan uw vindbaarheid verbeteren en uw paginaweergaven vergroten. Bekijk coupon eligibility and Sponsored Ads Guidelines voor meer informatie.
Volg deze stap-voor-stap instructies om uw coupon op Amazon te maken.
3) Tijd voor promoties
Ga nog een stap verder met uw dealaanbod en doe een promotie zoals: “koop er een, krijg er een met 50% korting.” Amazon stelt voor om je promotie een extra boost te geven door er een ‘Feature Offer’ van te make om nog meer zichtbaarheid te genereren..
Houd er rekening mee dat shoppers tijdens Prime Day sneller reageren op deals, en dit zal u ook helpen om u te onderscheiden van uw concurrenten.
4) Doe een listing audit
Dit is een goed moment om uw vermeldingen te bekijken en ervoor te zorgen dat alles up-to-date en aantrekkelijk is. Kijk eens naar:
- titels – Zijn ze nog steeds accuraat en SEO-vriendelijk?
- bullet points – Zijn ze duidelijk, specifiek en gemakkelijk te lezen? Stel je voor dat een bezoeker snel scant. U moet de belangrijkste informatie eerst plaatsen, zodat u hun aandacht trekt en ze op de productpagina blijven voor meer informatie.
- afbeeldingen – Gebruik de best mogelijke beelden. Foto’s van hoge kwaliteit geven niet alleen een gevoel van professionaliteit, maar het is ook wat uw klanten als eerste zien. Maak optimaal gebruik van die introductie.
- beschrijvingen – Wees zo nauwkeurig en specifiek mogelijk. U wilt niet dat uw klant zich verrast of verward voelt. Voorkom retourzendingen en klachten door nuttige, gedetailleerde beschrijvingen te geven voor al uw producten.
5) Controleer uw PPC-campagnes
Heeft u pay-per-click (PPC) campagnes lopen, zorg dan dat u voldoende budget heeft om beide Prime Day dagen te draaien. Als je een professionele of merkgeregistreerde verkoper op Amazon bent en je doet geen PPC, moet je absoluut overwegen om het uit te proberen. Zodra u een campagne start, kunt u onder anderen het volgende meten: klikken, vertoningen, verkopen, rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) en advertentiekosten van verkoop (ACoS).
Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij bovenstaande tactieken, neem dan contact op met AMZ Consultancy. We kunnen u ook helpen uw merk te registreren bij Amazon, een brandstore op te zetten of uw account te controleren om te zien welke marketing- en advertentietactieken het meest geschikt zijn voor uw producten.
Wij wensen u een fijne en succesvolle Prime Day!