Deel 2: Verhoog je verkeer met adverteren op Amazon
Of het nu organisch of betaald is, het is cruciaal om gebruik te maken van beide opties om je bereik op Amazon te maximaliseren. In onze vorige blog hebben we beste tips doorgenomen over hoe je organisch verkeer kunt vergroten. Nu gaan we in op de mogelijkheden voor adverteren op Amazon, die je zullen helpen om nog meer verkeer te genereren en je verkoop naar een hoger niveau te tillen.
Van het begrijpen van de verschillende advertentieopties die beschikbaar zijn tot het optimaliseren van je advertentiecampagnes voor maximale ROI, laten we de verschillende manieren doornemen om je product zichtbaarder te maken voor potentiële klanten.
Amazon Adverteren
Het is belangrijk om rekening te houden met de verschillende soorten advertentiemogelijkheden op Amazon en vervolgens te beslissen welke het beste aansluiten bij jouw behoeften. Vaak is een combinatie van betaalde advertenties de beste strategie om toe te passen. De vier categorieën zijn:
Sponsored products
Wat zijn sponsored products? Sponsored products zijn advertenties waarvoor je per klik (PPC) betaalt en waarmee je jouw producten op Amazon kunt promoten. Je kunt bieden op de beste zoekwoorden om de zichtbaarheid van je product te vergroten, en je hoeft geen geregistreerd merk te zijn om dit te kunnen doen. Dit is de meest gebruikte advertentiemogelijkheid op Amazon, en het is vooral handig als je een nieuw product lanceert!
Sponsored brands
Wat zijn sponsored brands? Sponsored brands promoten het merk als geheel, in tegenstelling tot een specifiek product. Net als bij sponsored products betaal je per klik, maar je moet je merk registreren om er gebruik van te kunnen maken. Deze advertenties worden op prominente plaatsen op Amazon weergegeven en ze bevatten een logo, aangepaste kopregel en maximaal drie productafbeeldingen of een video. Sponsored brands kunnen worden gekoppeld aan je Amazon-winkel of productpagina.
Sponsored display
Wat zijn sponsored display advertenties? Sponsored display ads worden weergegeven op verschillende Amazon-pagina’s, evenals op apps van derden en websites, waardoor je een breder publiek kunt bereiken. Door slim te targeten, worden jouw producten ook naast concurrerende of complementaire producten weergegeven. Sponsored display ads verschillen van gesponsorde producten en merken in die zin dat ze geen zoekwoorden gebruiken om shoppers te targeten. In plaats daarvan maken de advertenties gebruik van het winkelgedrag en de interesses van klanten om doelgroepen te targeten.
Sponsored brands video
Wat is sponsored brands video? Ook dit is een vorm van PPC-adverteren voor geregistreerde merken. Sponsored brands video worden weergegeven op zowel mobiel als desktop op basis van relevante zoekwoorden. Klanten kunnen rechtstreeks naar de productpagina of naar een Amazon-winkel worden gestuurd. Amazon raadt aan om een verhalende aanpak te hanteren bij het maken van de video’s, en ze moeten tussen de 15-30 seconden lang zijn.
Hoe haal je het meeste uit je advertentiecampagne? De 5 beste tips!
Je advertenties moeten aantrekkelijk zijn en opvallen tussen de concurrentie. Je moet ervoor zorgen dat je je advertenties continu optimaliseert. Dit kan gedaan worden op verschillende manieren, zoals het verbeteren van zoekwoorden, het maken van aantrekkelijkere productbeschrijvingen en afbeeldingen, en ervoor zorgen dat je de juiste doelgroepen target. Succesvolle advertentiecampagnes vereisen beheer – waarbij het sleutelwoord “succesvol” is. We raden aan om je campagne 2 weken te laten lopen, zodat Amazon voldoende bruikbare gegevens kan verzamelen voor jou om te analyseren. Op die manier kun je een weloverwogen beslissing nemen over hoe je je campagne kunt optimaliseren.
Zoekwoordonderzoek
Amazon raadt aan om zo duidelijk mogelijk te zijn bij het beschrijven van je producten. Gebruik zoekwoordcombinaties die specifiek de voordelen, ingrediënten/materialen en kenmerken van je product beschrijven. Zorg er ook voor dat je de naam van je merk in de zoekwoorden opneemt, zodat je shoppers kunt aantrekken die op zoek zijn naar producten van jouw merk. Belangrijker nog, zodra je advertentiecampagne loopt, maak gebruik van je zoektermenrapport om te achterhalen welke zoekwoorden het beste presteren. Pas je zoekwoorden aan op basis van deze gegevens en werk je advertentiestrategie bij met deze informatie.
Aantrekkelijke productbeschrijvingen en afbeeldingen
In Deel 1 van deze blogserie hebben we al uitgelegd dat je productbeschrijvingen specifiek, nauwkeurig maar ook opvallend moeten zijn. Hetzelfde geldt voor je advertenties. Je hebt kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen en video’s nodig om de interesse en het vertrouwen van je klanten te wekken. Zodra je de resultaten van je campagne ziet, kun je beslissen of je de inhoud wilt aanpassen met andere visuals of bijvoorbeeld een video wilt toevoegen, om te zien hoe dit resoneert met je doelgroep.
Doelgroep targeting
Met Amazon-adverteren kun je je richten op specifieke demografische gegevens, interesses en gedragingen om ervoor te zorgen dat je advertenties worden gezien door het juiste publiek. Gebruik de inzichten en targetingtools van Amazon om een meer gepersonaliseerde ervaring voor je klanten te creëren. Bekijk waar ze op klikken en naar zoeken, en pas je advertenties indien nodig aan. Het begrijpen van je doelgroep is essentieel voor succes.
Extern verkeer
Stuur verkeer van externe bronnen naar je Amazon winkel. Gebruik je website, blog, social media kanalen, e-mailmarketing of andere advertentieplatforms om je Amazon producten te promoten. Gebruik relevante tracking URL’s of unieke coupon codes om de effectiviteit van verschillende verkeersbronnen te meten.
Concurrentieanalyse
Analyseer de reclamestrategieën van je concurrenten en identificeer kansen. Kijk naar zoekwoorden waarop zij zich richten, de soorten campagnes die ze voeren en de berichtgeving die ze gebruiken. Leer van hun successen en mislukkingen om je eigen advertentie-aanpak te verfijnen.
Voor de gesponsorde advertenties die PPC gebruiken, is het essentieel om op de hoogte te blijven van de voortdurend veranderende markttrends en je biedingen dienovereenkomstig aan te passen. Door continu te evalueren, kun je ervoor zorgen dat je advertenties concurrerend blijven en het grootst mogelijke publiek bereiken. Dit is vooral belangrijk, omdat zoekresultaten het verschil kunnen maken bij het vergroten van de zichtbaarheid en daarmee het verhogen van de verkoop.
Adverteren op marktplaatsen is een van onze specialiteiten, en we hebben met trots veel klanten geholpen bij het opzetten en lanceren van hun advertentiecampagnes. Als je geïnteresseerd bent in het adverteren van je producten op Amazon, neem dan contact met ons op voor een kennismaking.